Loikkablogi

Ajatuksia yrittäjyyskasvatuksesta

Ihan tavallinen erikoisluokka

1 kommentti

SONY DSCMitä jos olisikin ihan tavallinen erikoisluokka niille oppilaille, jotka haluavat oppia koulussa niitä asioita, joita ops:ssa painotetaan?

Nykyään erikoisluokat ovat mahdollisia ainakin liikunnassa, musiikissa ja matematiikassa. Jos haluat oppia lyömään mustaa kumilätkää, valkoista palloa, hyppäämään pitkälle, juoksemaan kovaa tai vaikka soittamaan tuubaa, niin on hyväksyttyä että sinut siirretään luokalle, jossa on paljon samasta asiasta kiinnostuneita. Tällä luokalla sinulla on hyvät mahdollisuudet kehittää jotain edellämainittua taitoa ja tehdä harrastuksesta jopa ammatti.

Mitä jos sinulle sopisi jo peruskoulussa opetella niitä asioita, joita opetushallitus ehdottaa koulussa opittavan (jos olen käsittänyt oikein, niin peruskoulun oppimiskokonaisuutta jopa hieman suunnitellaan)? Jos lisäksi haluaisit tehdä niitä sellaisessa porukassa, jossa olisi muitakin samasta asiasta kiinnostuneita, niin voit olla varma, että tätä ei katsota hyvällä. Tälle ongelmalle on jopa nimi. Sitä kutsutaan muun muassa eriarvoiseksi opetukseksi, tasoryhmäksi tai eliittiluokaksi. Se, että annettaisiin näille oppilaille mahdollisuus hieman nopeampaan oppimiseen on toki väärin niitä kohtaan, jotka eivät sitä tajua käyttää… vai onko?

Mitä jos asiaa ajateltaisiin joskus sen hyvin koulussa menestyvän nuoren kannalta?

  • Luokassa suurin osa ajasta kulutetaan niiden tukemiseen, joita oppiminen ei kiinnosta.
  • Hyvin menestyviä kehutaan kavereiden kesken positiivisella lempinimellä ”hikari”, ja siivitetään entistä parempiin suorituksiin mm. jatkuvalla ja pitkäkestoisella kannustamisella tupakkapaikan kulmalta.
  • Asioita käsitellään liian hitaalla tahdilla, jolloin oppilas tylsistyy ja tottuu hitaaseen oppimiseen.

Kysymys on lähinnä siitä, kenen oikeuksia puolustamme koulussa. Toki luokalla, jonne vain hyvät oppilaat pääsevät, on helpompi opiskella ja sieltä saa paremmat lähtökohdat jatko-opiskeluun ja elämään. Mutta jossain vaiheessa voi myös kysyä: Jos nuori haluaa oppia ja on valmis siihen, että saa paremmat eväät jatko-opiskeluun, onko häntä pakko siitä rangaista?

Jos ehdottaisin että kielletään eritasoinen urheilu lajissa XXX ennen peruskoulun loppumista, niin kyllä siitä poru nousisi. Argumentointi olisi (luultavasti), että lahjakkaille nuorille pitää saada puitteet kuntoon ja mahdollisuus lajin harrastamiseen. Lisäksi laji xxx on tärkeä suomalaisten itsetunnolle ja että sen harrastajat ovat veteraaneihin verrattavia kansallissankareita. Lisäksi tarvitaan isompi halli.

Harrastuksissa on siis paljon koululaitosta tavoitteellisempaa toimintaa lahjakkuuksien vaalimisessa ja kehittämisessä. Kuinka kauan meillä on siis varaa olla tekemättä niin ns. normaaliopetuksessa, jonka kautta saamme kuitenkin tulevaisuuden yrittäjiä ja tekijöitä tähän maahan? Milloin annamme lahjakkaille samat oikeudet kuin muillekin?

Mainokset

Kirjoittaja: Turo Numminen

Nuori yrittäjyys ry:n ohjelmavastaava, lisäksi mukana usean pienen yrityksen toiminnassa.

One thought on “Ihan tavallinen erikoisluokka

  1. Hei!
    Hyviä pointteja. Minä en ole opettaja, joten tietääkö asioista paremmin perillä olevat tahot mikä on kouluissa tilanne? Miten nopeita oppijoita tuetaan, vai tuetaanko mitenkään?

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s