Loikkablogi

Ajatuksia yrittäjyyskasvatuksesta

Kulttuuri syö strategioita aamiaiseksi?

Jätä kommentti

YES-verkostossa on tekeillä ja on tehty yhteistyössä yhteiskunnan muiden toimijoiden kanssa maakunnallisia yrittäjyyskasvatuksen strategioita, joiden tarkoituksena on edistää alueellista yritteliästä toimintakulttuuria ja määritellä periaatteita ja tavoitteita yrittäjyyskasvatukselle.

Samalla luodaan edellytyksiä yhteiskunnan kehitykselle ja nuorten hyvinvoinnille. Yrittäjyyskasvatuksen määrittely on tärkeää, jotta kaikilla nuorilla on mahdollisuus saada yrittäjyyskasvatusta. Satakunnan maakunnallinen strategia kiteyttää asian visiossaan hyvin: Jokaisella on oikeus yrittäjyyskasvatukseen!

Strategiatyössä on kaksi tärkeää osaa: strategian tekeminen ja sen jalkauttaminen. Jo se, että saadaan alueen toimijat yhteisen pöydän ääreen miettimään asiota ja kirjaamaan yhteisiä päätöksiä ylös, on iso askel.

Strategian laatimiseen liittyy olennaisesti eri toimijoiden yhteinen vuoropuhelu maakunnallisen hyvinvoinnin kehittämisestä, yrittäjyyden vahvistamisesta ja yrittäjyyskasvatusosaamisen kehittämisestä. Strategiatyön pohjana käytetään myös maakunnallisia maakuntaohjelmia, kehittämissuunnitelmia ja tulevaisuusselontekoja. Tärkeässä ohjaavassa roolissa on myös Opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset yrittäjyyskasvatuksesta sekä luonnollisesti voimassa olevat opetussuunnitelmat.

Eri toimijat pohtivat yhdessä muun muassa tulevaisuuden toimintaympäristöä, työn ja työelämän muutosta, työelämässä ja yrittäjyydessä tarvittavaa osaamita sekä yksilön ja yhteiskunnan hyvinvointia.

Lopputuloksena on syntynyt toinen toistaan erinomaisempia opuksia. Niissä kuvataan yrittäjyyskasvatuksen polkua, eri toimijoiden roolia sekä toimenpiteitä ja menetelmiä tavoitteiden ja päämäärien saavuttamiseksi sekä sitä, kuinka turvataan menestys tulevaisuudessa. Hyvä strategiahan pitää sisällään vision ja tavoitteiden lisäksi myös suunnitelman siitä kuinka tavoitteisiin päästään.

Haasteena onkin nyt se kuinka päästään paperilta käytäntöön ja kuinka toimintakulttuuri muutetaan sellaiseksi, että se toteuttaa strategiaa. Jotta ei käy niin, että jalot ajatukset jäävät toteutumatta käytännön toiminnassa.

Kuten shakkipelissä, myös strategiatyössä vaikutukset voidaan nähdä vasta monen siirron kuluttua. Onnistuminen mitataan siinä kuinka tavoitteet saavutetaan ja miten peli päättyy. Shakissa mattiin ja yrittäjyyskasvatuksessa osaavaan ja hyvinvoivaan nuoreen.

Strategia ovat vähän kuin uudenvuoden lupaukset; niitä tehdään innolla ja lähdetään toteuttamaan suurella tarmolla. Pikkuhiljaa kuitenkin into hiipuu ja suunnitelmasta luovutaan kaikessa hiljaisuudessa. Usein nuo lupaukset, jotka jäävät toteutumatta ovat juuri niitä, jotka vaativat toiminnan muutosta tai uudenlaista ajattelutapaa, aivan kuten strategioiden toteutuminen edellyttää.

Miten varmistamme sen, että laaditut strategiat eivät ole toteutumattomia uudenvuodenlupauksia?

Mainokset

Kirjoittaja: Sanna Lehtonen

Kasvatustieteiden maisteri ja pitkän linjan yrittäjyyskasvattaja ja yrittäjyyskasvatuksen kehittäjä. Toimii YES ry:n toiminnanjohtajana. Intohimona yrittäjyyskasvatus!

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s