Loikkablogi

Ajatuksia yrittäjyyskasvatuksesta

Miten saamme koulutuksen pysymään muuttuvan työelämän mukana?

1 kommentti

mitenuudistaisitOlen seurannut suurella mielenkiinnolla meneillä olevaa eduskuntavaalikampanjointia.

Eri puolueiden ja ehdokkaiden viesti tuntuu päällisin puolin katsottuna olevan hyvinkin samanlainen. Jokainen toistaa samaa mantraa; talous on saatava kuriin, Suomeen luotava lisää työpaikkoja, yrittäjien toimintaedellytyksiä parannettava ja hyvinvointipalvelut turvattava.

Myös erilaisia koulutuslupauksia annetaan. Kaikki puolueet kertovat tulevissa hallitusohjelmissaan koulutuksen olevan se asia, johon tullaan panostamaan.

Opettaja-lehti teki kyselyn puolueiden johtajille, kysyen kuinka koulutuspolitiikkaa pidetään vaalien alla esille ja mikä on tärkein koulutuspoliittinen asia seuraavalla vaalikaudella (Opettaja 8/15, s. 8). Kärkiteemoiksi tuossa kyselyssä nousivat koulutuksen tasa-arvoisuus ja toisen asteen koulutuksen mahdollistaminen kaikille nuorille. Hienoja tavoitteita. On tärkeää, että jokainen nuori saa mahdollisuuden opiskella ja että kaikilla lapsilla on mahdollisuus laadukkaaseen opetukseen.

Suomea pidetään koulutuksen mallimaana, mutta kuinka kauan? Ykköspaikan pitämiseen ei riitä se, että turvataan jokaiselle opiskelupaikka tai huolehditaan siitä, että kenenkään koulumatkasta ei tule kohtuuttoman pitkä. Toki tärkeitä asioita, mutta suomalainen koulutus tarvitsee kipeästi myös sisällöllistä uudistusta. Meillä on maailman parhaat opettajat, hyvät opetussuunnitelmat ja käytössä modernia opetusteknologiaa. Kuitenkin samanaikaisesti oppimistulokset huonontuvat ja kouluviihtyvyys laskee. Mistä tämä johtuu?

Itse olen jäänyt kaipaamaan aitoa keskustelua siitä miten uudistamme suomalaista koulutusta siten, että se vastaa entistä paremmin työelämän tarpeita. Työ muuttuu, työpaikat muuttuvat ja ammatit muuttuvat. Työelämässä tarvitaan jo nyt lukuisa määrä erilaisia taitoja, pelkkä substanssiosaaminen ei riitä. Työntekijältä vaaditaan jatkuvaa oppimista, uudistumiskykyä ja vuorovaikutustaitoja. Kuinka koulutus vastaa tähän haasteeseen?

Kysynkin nyt sinulta, kansanedustajaehdokas, seuraavaa:

  • Minkälaista koulutuksen pitää olla, jotta se vastaa työelämän tarpeisiin?
  • Miten sinä edistät asiaa tulevana kansanedustajana?

Lisäksi kutsun teidät kaikki keskustelemaan aiheesta YES ry:n järjestämään keskustelutilaisuuteen tiistaina 28.4.2015 klo 12.30 Helsinkiin Kuntatalolle. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Mainokset

Kirjoittaja: Sanna Lehtonen

Kasvatustieteiden maisteri ja pitkän linjan yrittäjyyskasvattaja ja yrittäjyyskasvatuksen kehittäjä. Toimii YES ry:n toiminnanjohtajana. Intohimona yrittäjyyskasvatus!

One thought on “Miten saamme koulutuksen pysymään muuttuvan työelämän mukana?

  1. Koulun ja työelämän tulee tehdä entistä tiiviimpää yhteistyötä. Miksi näin? On helppo nähdä ainakin kaksi syytä:

    Ensinnäkin oppilaille/opiskelijoille on motivoivaa huomata, että oppivat asioita, joita tarvitsevat työelämässä. Ja saavat palautetta työpaikoilta ja projekteissa tekemisestään. Kannustusta ja motivaatiota ei voi koskaan korostaa liikaa. Tärkeää on, että nuori saa rohkaisua #UskallaYrittää.

    Toiseksi sekä koulu että koulun ulkopuolinen työelämä oppivat siitä, missä kumpikin kulkee ja mikä on ajankohtaista jne.. Tiedon ja ymmärryksen lisääminen parantaa yhteistyötä. Koulut ovatkin myönteisesti avautuneet entistä enemmän kohti muuta työelämää.

    Haluan nostaa esiin kolme omaa kokemustani:
    1. peruskouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa on aivan erinomaista yrittäjyyskasvatusta: YES-verkoston toimintaa, Nuori yrittäjyys -kilpailua, Yrityskylää, Yki-kirjoituskilpailua jne.. Tämä toimii Suomessa erinomaisesti, osallistujia voimme vain saada vielä lisää.

    2. Sain tutustua Saksassa heidän ammatillisen puolen oppisopimuskoulutukseensa. Heillä tämä aidosti toimii, suurin osa ammatillisen puolen opiskelijoista suorittaa opinnot oppisopimuksella ja tuona aikana he saavat työntekijöinä aidon kontaktin ja vastuuta työpaikoilla. Saksassa työn laatu onkin korkeaa ja nuorisotyöttömyys noin puolet Suomen luvuista. Meillä olisi paljon opittavaa Saksasta.

    3. Olen Laurea-ammattikorkeakoulun hallituksen varapuheenjohtaja ja saanut olla mukana kehittämässä Laurean toimintaa. Laurealla on erinomaiset LbD (Learning by Developing) ja P2P (Peer to Peer) -pedagogiikat, joiden ideana on se, että opiskelijat tekevät opintojensa yhteydessä hyvin paljon työelämän kanssa projekteja ja kehittämishankkeita. Tulokset ovat olleet erinomaisia, Laureasta valmistuvista peräti 97 % on työllistynyt.

    Lisää avointa ja yhteistyöhenkistä toimintaa koulujen ja työelämän välille.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s