Loikkablogi

Ajatuksia yrittäjyyskasvatuksesta

Globaali E-oppiminen – koulutuksen uusi uhka vai mahdollisuus?

2 kommenttia

eoppiminenHallitusohjelmassa supistetaan koulutuksen määrärahoja, mutta puhutaan myös verkko-opetuksesta ja toivotaan saman tai paremman koulutuksen järjestämistä tehokkaammin.

Jos palataan ajassa taaksepäin, niin antiikin aikana lukutaito oli harvinaista ja kirjat vielä harvinaisempia. Tuolloin kirjanoppineilla oli mahdollisuuksia, joita ei tavallisella kansalla ollut. Pelkkä pääsy tietoon oli arvokasta ja sallittu vain harvoille ja valituille.

Internet on tuonut – hieman kärjistäen – kaiken maailman tiedon kaikkien ulottuville. Pelkän raakatiedon arvo on samalla putoamassa kohti nollaa. Mitä hyötyä on osata ulkoa Euroopan pääkaupungit tai Yhdysvaltojen osavaltiot, kun ajantasaisen tiedon voi tarvittaessa tarkistaa 10 sekunnissa Wikipediasta?

Tiedon käyttäminen sekä uuden tiedon ja osaamisen luominen ovat tulevaisuuden työelämän rakennuspalikoita, joita voidaan oppia. Tämä oppiminen tapahtuu yleisesti koulussa. Globaalisti läheskään kaikilla ei kuitenkaan ole taloudellisia resursseja osallistua hyvätasoiseen opetukseen, vaikka Internet ja kaikki maailman tieto olisikin käytössä.

Internet on muuttamassa myös tätä ongelmaa ja viemässä opetusta kohti globaalia luokkahuonetta. Aikaisemmin yksityiskoulut ja yliopistot olivat vain harvojen herkkua. Nykyisin samat edelläkävijät, kuten MIT, Harvard ja Berkeley, luovat yhä laajemmassa määrin kurssejaan vapaasti verkkoon. Esimerkiksi Harwardin legendaarinen Computer Science 50 (CS50) -kurssi luentoineen ja tehtävineen on kokonaan itseopiskeltavana verkossa. Kurssille voi ilmoittautua ilmaiseksi ja läpäisystä voi lunastaa todistuksen.

Teknisesti opiskelu vaatii tietokoneen, Internetin ja englannin kielen osaamista. Suurempi vaatimus lienee kurinalainen itsensä johtaminen, vastuunotto omasta työstä, omien tavoitteiden asettaminen ja määrätietoinen työ niiden saavuttamiseksi. Lisäksi vaaditaan kyky oppia itsenäisesti, halu kysyä ja keskustella opittavista asioista sekä valmius virtuaaliseen vuoropuheluun. Näillä eväillä voitkin sitten nauttia maailman parhaasta opetuksesta ja käyttää maailman parhaiden oppilaitosten luomia oppimisvälineitä oman itsesi kehittämiseen.

Uhka:

Jos verkko-opetus yleistyy, niin uhkakuvana on, että opetuksen ”gorillat” jakavat maailman opetusmarkkinan tuottamalla niin laadukasta oppimateriaalia, että pienellä toimijalla ei ole siihen mitään mahdollisuuksia vastata. Syntyy itseään ruokkiva kierre, jossa maailman parhaat koulutuksenjärjestäjät selviävät ja muut kuuntelevat heidän oppejaan. Harvalla koululla on mahdollisuuksia kutsua Googlen, Facebookin ja Microsoftin perustajia omalle kurssilleen vieraileviksi luennoitsijoiksi.

Peruskurssien oppisisältö on usein sama ympäri maailmaa, joten näiden kurssien osalta kehityskulku saattaa jopa olla todennäköinen.

Mahdollisuus:

Suomen kaltaisella maalla on tasan kaksi vaihtoehtoa:

1. Pistetään silmät kiinni ja toivotaan, että kukaan muu maailmassa tai tajua mahdollisuuksia ja tartu niihin. Kun ensimmäinen globaali verkko-oppija rantautuu Suomeen, niin sen toimintaa voidaan aluksi vähätellä, sitten syyttää työehtosopimusten polkemisesta ja myöhemmin monopoliaseman väärinkäytöstä. Lopuksi keräännytään perinteiselle itkupotkuraivarimarssille viemään viestiä hallitukselle. Opiskelijat eivät tosin asiasta välitä ja yrityksen ulkomaiset verkkotutorit eivät ymmärrä Suomea, joten molemmat jatkavat työtään normaalisti. Tutorit saavat asuinmaassaan hyvää ja elämiseen riittävää palkkaa ja opiskelijat hyvää opetusta. Jonkin verran opettajia joutuu etsimään muuta työtä.

2. Ollaan muutoksen eturintamassa, tuodaan verkko-opetuksen tuomat skaalaedut täysimääräisesti käyttöön ja tuotetaan maailman tehokkain verkko- ja henkilökohtaisen opetuksen yhdistelmä. Hyvällä tuurilla voimme vapauttaa tohtoritason opetushenkilökunnan aikaa tohtoritason opetukseen ja tutkimukseen, joka synnyttää uutta tietoa. Samalla koulutuksen viennistä voidaan luoda Suomelle uusia vientituotteita ja palkata lisää opettajia, joiden tehtävänä on luoda skaalautuvia oppimismalleja globaaliin käyttöön.

Ensimmäinen vaihtoehto on helppo, mutta toisen vaihtoehdon toteutus vaatii kurinalaista toimintaa, vastuunottoa omasta työstä, kokonaisuuksien ja mahdollisuuksien näkemistä, pientä riskinottoa ja käytännön tekemistä – kuulostaa jossain määrin jopa yritteliäältä toiminnalta.

Laitetaanko silmät kiinni vai näppäimistö laulamaan?

Mainokset

Kirjoittaja: Turo Numminen

Nuori yrittäjyys ry:n ohjelmavastaava, lisäksi mukana usean pienen yrityksen toiminnassa.

2 thoughts on “Globaali E-oppiminen – koulutuksen uusi uhka vai mahdollisuus?

  1. Erinomaista pohdintaa, monenlaisia näkökulmia. Opena elämäntyöni tehneenä olen aina ollut uudistus- ja muutoshenkinen: koulun pitää olla mukana hetkessä! Nyt olisi vihdoin aika pistää näppäimistö laulamaan ja sen myötä tuoda monenlaisia innostavia uudenlaisia oppimiskokemuksia. Hieno ajatus kirjoituksessa oli myös esim. se, ettei enää tarvitsisi jankata nippelitietoa, joka löytyy heti tarvittaessa. Tärkeintä olisi, että oppija oppisi soveltamaan, kokeilemaan ja luomaan!
    Yhteistyö, kommunikointi, neuvottelutaito, tunneäly, mitenkähän niiden merkityksen tärkeyttä voisi korostaa?
    Yrittämisestä ja yrittäjyydestähän oppimisessakin on kyse. Hienoa on liittää nämä asiat yhteen, muten blogissa olikin tehty.

  2. Mielenkiintoinen artikkeli. Suomalaisten oppimistasoa usein kehutaan, mutta itse toivoisin näkeväni, miten oppimisessa tapahtuisi modernisoiva mullistus ottamalla mainitsemasi asiat ensimmäisiä laajamittaiseen käyttöön. Suomella olisi maineensa puolesta tähän hyvät lähtökuopat. Valitettavasti luin jostain, että kaikista aloista koulutusala muuttuu hitaimmin. Pidetään purjeita auki muutoksen puolesta!

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s