Loikkablogi

Ajatuksia yrittäjyyskasvatuksesta

Opo, älä luhistu työtaakan alla

Jätä kommentti

Uudet lukion opetussuunnitelmat astuvat voimaan elokuussa ja tuovat mukanaan paljon uusia asioita. Yksi näistä on pakollinen lisäkurssi opinto-ohjaukseen. Kurssissa painotetaan työelämätuntemuksen ja yrittäjyysymmärryksen lisäämistä ja se auttaa antamaan lukiolaiselle enemmän eväitä tulevaisuuden valintojen tekemiseen. Kahden opo-kurssin myötä lukiolainen myös saa enemmän ohjausta lukio-opintoihin. Uuteen kurssiin voidaan sisällyttää myös lukiolaisten TET-jaksot.

Kuulostaa siis hyvältä ja itse ainakin tervehdin uudistusta ilolla! Oppilaan näkökulmasta uusi kurssi on tervetullut lisä. Itse tosin olisin toivonut TET-jaksot pakolliseksi kaikille lukiolaisille. Parasta olisi, jos näitä  olisi mahdollista ottaa mukaan opintoihin useampia.

Iloni kuitenkin alkoi himmenemään julkisuudessa käydyn keskustelun myötä. Opot ryhtyivät kritisoimaan uudistusta mielipidekirjoitusosastoilla ja blogeissa ja kirjoittipa asiasta myös OAJ. Pääviesti noissa kaikissa oli, että lisäkurssi tuo vain lisätyötä opettajille ja kasvattavat jo nyt kohtuutonta opojen työtaakkaa.

Oliko tosiaan näin, että opiskelijoiden työelämätietoutta lisäävä uusi kurssi koetaan vain taakaksi tai mahdottomuudeksi hoitaa kunnialla?

Päätin kysyä asiaa suoraan opoilta. Tähän tarjoutui oiva tilaisuus Oulun valtakunnallisilla opopäivillä. Lukuisten keskustelujen jälkeen tulin siihen tulokseen, että sinällään opoilla ei ollut mitään kurssia ja sen sisältöjä vastaan. Yksinkertaisesti resurssit monella opolla tehtävän hoitamiseen ja sisältöjen omaksumiseen olivat liian pienet. Usea opo kertoi, että jo nyt kaikki aika menee henkilökohtaiseen opintoneuvontaan ja jono opon vastaanotolle kasvaa koko ajan.

Monessa koulussa yhdellä opolla on yksinkertaisesti liikaa opiskelijoita. Opolla on usein myös muita kuin varsinaiseen opinto-ohjaukseen liittyviä tehtäviä. Opon vastuulla on koulun markkinointia, työryhmäedustuksia, kurssitarjottimien suunnittelua, yhteydenpitoa eri tahojen kanssa jne. Osalla opoista on myös hoidettavaan ryhmäohjaajan tehtävät ja muiden oppiaineiden kursseja. Kertoipa muutama opo olevansa myös ”sijaisrobotti”, joka tarvittaessa sijaistaa muita opettajia.

Ei kuulosta hyvältä. Ei opon eikä opiskelijan kannalta. Laadukas opinto-ohjaus motivoi opiskelemaan, vähentää keskeytyksiä ja auttaa opiskelijaa löytämään oman urapolkunsa sekä lisää työnhaku- ja työelämätaitoja.

Mikä ratkaisuksi ongelmaan?

Uskon, että vahvemmalla ja aktiivisella yhteistyöllä työelämän toimijoiden kanssa saataisiin opojenkin työtaakkaa kevennettyä. Ei opon tarvitse olla yksin. Opon ei myöskään tarvitse olla yrittäjyyden ja työelämän joka-alan asiantuntija, vaan asiantuntijuutta voisi olla jakamassa työelämäkumppanit.

Työelämän edustajilta opiskelijat ja koko koulu saa ajantasaista tietoa työelämästä ja niistä taidoista, joita työelämässä tarvitaan. Työelämän edustaja tuo myös konkreettista tietoa kouluun eri ammateista ja niihin johtavista opinnoista.

Osan kurssien sisällöistä voisi huoletta antaa ulkopuolisen toimijan hoidettavaksi ja asioiden oppiminen tapahtuisi esimerkiksi yrityksessä. Tällöin opon resursseja jäisi enemmän henkilökohtaiseen ohjaukseen.

On myös hyvä muistaa, että työelämään opastaminen on koko koulun tehtävä!

Opo, jos tarvitset apua, saat sitä YES-verkostosta. Meidän tavoitteenamme on tänä vuonna edistää entistä vahvemmin koulu-yritysyhteistyötä ja verkottaa kouluja lähiympäristön elinkeinoelämään. Esimerkiksi Järvenpään Yrittäjät osallistuvat innokkaasti kouluyritysyhteistyön rakentamiseen. YES Kummit puolestaan ovat valmiita antamaan aikaa nuoren opastamiseen ja omalta osaltaan jakamaan heille työelämätietoutta.

Vuoden YES Kummi Ville Mattila muistuttaa, että koulutyö ei ole vain opettajakeskeistä luennointia luokkahuoneissa, etenkin kun koulut joutuvat painimaan vähäisten resurssien kanssa. Ville itse toivoo voivansa antaa nuorille mielenkiintoisia oppimiskokemuksia ja opettajillekin uusia ideoita opetukseen.

 

Mainokset

Kirjoittaja: Sanna Lehtonen

Kasvatustieteiden maisteri ja pitkän linjan yrittäjyyskasvattaja ja yrittäjyyskasvatuksen kehittäjä. Toimii YES ry:n toiminnanjohtajana. Intohimona yrittäjyyskasvatus!

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s